IAR 99 SOIM
Avion de Antrenament Avansat si Sprijin Tactic Apropiat
Avion de Antrenament Avansat si Sprijin Tactic Apropiat
Dezvoltat de AVIONE CRAIOVA-S.A. in co-operare cu Elbit Systems. Consista in instalarea unui sitem de avionica si armament avansat. Proiectarea si integrarea prototipului demonstrator a durat trei luni. Primul zbor de testare a avut loc pe 22 Mai 1997. Prototipul demonstrator a fost expus la Salonul Aeronautic de la Paris – Le Bourget in Iunie 1997 si apoi la Farnborough – Anglia in Septembrie 1998. Modernizarea se aplica atat avioanelor noi cat si celor deja existente in serviciul Fortelor Aeriene ale Romaniei. IAR-99 SOIM va fi utilizat ca avion de antrenament de trecere pe avioanele de lupta si pentru Trecere si Sprijin Tactic Apropiat.
Propulsat de un motor turboreactor Rolls-Royce Viper Mk632-41, viteza maxima in zbor orizontal (H=0) ca avion de antrenament este de 865km/h (467 kts), autonomie de zbor de 1,100 km (593 mile nautice) (2 ore si 40 minute, fara realimentare – utilizand numai combustibilul intern – fara rezervoare suplimentare acrosate). Plafonul de serviciu este 12,900 m (42,312 ft).
Avionica este de provenienta Elbit si include:
Head-Up Display (HUD) cu Panou de comanda frontal (UFCP); Elbit Display And Sight Helmet (DASH); MultiFunctional Colour Display (MFCD); MultiFunctional Display (MFD); Hands On Throttle and Stick (HOTAS); Receptor de Avertizare Iradiere Radar (RWR) pe display; Indicator de Atitudine (ADI) si Indicator al Situatiei Pe Orizontala (HSI). Modernizarea include si un sistem radar virtual constand dintr-un datalink dedicat, care conecteaza grupul de antrenament intr-o retea de comunicatie network permitand pilotilor care se antreneaza sa exerseze radarul multimod fara a avea acest sitem instalat pe avion.
Repetor de HUD (ASHM); Panou de comanda frontal (UFCP); tablou de intercomunicatie audio; MultiFunction Display (MFD); Indicator de Atitudine (ADI) si Indicator al Situatiei Pe Orizontala (HSI). Un inregistrator permite instructorului inregistrarea comentariilor in timpul zborului pe o videocaseta. Instructorul are la dispozitie un Tablou de Injectare a Defectiunilor (FIP) permitandu-i sa simuleze defectiuni ale sistemelor simulate pentru elevul din cabina anterioara.
Alte echipamente includ: un Modular MultiRole Computer (MMRC); un Air Data Computer (ADC); un Data Transfer System (DTS); un Video Tape Recorder (VTR); un sistem de radiocomunicatii; Sistemul de navigatie integreaza sistemele VOR/ILS; DME; ADF; un sistem Hibrid de Navigatie Inertiala (HNS) format de un GPS integrat cu INS; si un sistem de Identificare Amic Inamic (IFF). Pachetul de razboi electronic consta dintr-un Receptor de avertizare Radar Elta (RWR); Un dispersor de capcane termice si reflectori radar precum si un container acrosat de Contramasuri Electronice ECM si un container specializat Laser/FLIR.
Piloni de acrosare modificati pentru acrosarea sistemelor de arme de provenienta Est/West. Un container tun conformal ventral cu un tun calibrul 23 mm. Patru piloni cu capacitatea de 250 kg (550 lb) sub aripi si un pilon ventral. Armamentul potential include racheta aer-aer Rafael Python3. Avionul este echipat cu un sistem de protectie Electronic Warfare Self-Protection (EWSP) furnizat de Elisra Electronic Systems.